Att svara eller att inte svara, det är frågan säger Pensionerstanten.

Jag har diskuterat det här fenomenen ett antal gånger med både vänner och bekanta. Jag har funderat över det när jag ser folk göra det och jag har kommit på mig själv att göra det ibland. Frågan varför är inte så svår att besvara. Det är väl oftast för att man inte vill, eller har någon lust. På frågan hur beteendet startade kan jag väl förenklat säga att det var när man fick nummerdiplay. Eller iallafall när man fick någon slags presentation av numret. Jag har upplevt att vi av mobilens intåg och vår generations beroende av den samma (som betyder att vi blir/vill vara anträffbara dygnets alla timmar) nu har resulterat i att vi inte har någon som helst hyffs eller några sociala regler för när det inte längre är okej att ringa. När vi var små var det väldigt udda att folk ringde efter klockan 22 på kvällen. Då måste det ha varit något väldigt brådskande. Men nu till saken, folk ringer på både passande och opassande tider och idag har vi valet att välja bort nummer som ringer. Jag väljer oftast bort att svara på okända eller dolda nummer, jag väljer även bort att svara nummer som ringer när jag sover eller som inte svarar eller klickar bort mig när jag ringer dem. Hämden är ljuv som min mammas kusin sa igår kväll.

Det är ju egentligen inget nytt fenomen, för innan mobilen kom och man inte ville bli nådd var det ju bara att lägga av luren och hoppas på att det inte var någon man kände för att prata med som ringde.
hälsningar
/Pensionerstanten med e

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0