Att nysa är lite läskigt tycker Pensionerstanten.


Jag började nysa så förskräckligt när jag stod i duschen nu på morgonkvisten och sen dess har jag nyst i kapp med mig själv. Jag har försökt att analysera mina nysar en smula och insett att det börjar som en obehaglig känslar någonstans i trakterna av bihålorna. Sedan utvecklas det till ett kittel som väller fram som ett ostoppbart eldklot. Explosionen kommer häftigt och lite smått överraskande och är ohanterbar till den milda grad att det finns inte en chans i världen att kontrollera hur utgången av nysen ska bli. Ögonen stängs och kroppen far okontrollerat åt alla möjliga håll (oftast ett nacksving framåt) och efteråt känner man sig lite omtumlad och har efterdyningar i näsa och hals. Och mina tankar frågar mig: Vad hände? Ja, lite läskigt är det allt.


Någonstans har jag hört att om man nyser med ögonen öppna så kan ögonen ploppa ut. ÄR DET SANT?


Lite fakta från Wikipedia: Nysar är...

...ett reflexmönster?! - reflexmonster? eller jag har hört talas om reflexväst?
...snabb utblåsning av luft ur mun och näsa. - Nähä, det säger du inte?
...resultatet när man retar näsans nervceller. - So don't mess with them.
...virus- och bakteriespridande så långt som upp till två meter! - Håll dig på avstånd!
...snabba jävlar. De kan komma ut i en hastighet av 167 km/timmen?! - SAY WHAT?



Vad ska nysar vara bra för egentligen?

/Pensionerstanten

Kommentarer
Postat av: Rick

Ögonen kan inte ploppa ur när man nyser, testades på Mythbusters för ett tag sen, kolla youtube så hittar du säkert!

2011-04-08 @ 12:45:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0